Saturday, December 11, 2010

APAM PELANGI

Bahan: antara bahan2 tuk wat apam pelangi.
Yang xda gula halus.. ada, tapi duk lam bekas len..


Bekas 1: Ni lah ghupe apam pelangi sbelum di kukus... corak tak bape kemas...


Bekas 2 & 3: Almaklumlah 1st time, tak pandai nak bajet, 1 bekas kasik kak ipar...


Lopong: Sodaaappppp.....tinggal ni jer..2 pun ada bape kerat jer lg. tak sempat simpan esok!


Dikukus: 30 min kukus... apam lam bekas ni dah licin..
tak tau la nape naik nye xbpe lawo..tapi bia makan sgt gebu & lembut....


Cacat: yg nmpak ijau terang tu pasai air terjatuh..so, kena jg ckit lah ngan wap air tu..
ada tip nak elak wap air masuk, tp sy malas..asal boleh jer..



Proses menghasilkan apam pelangi dan hasil nya... 1st time bake!



Hari ni ajak abg pegi KIPMART, cari barang2 tuk wat kek ngan apam pelangi. Plan nak sambut birthday my sis 14 Disember nati...
Bila da sampai rumah rasa excited lak nak wat apam pelangi. Barang-barang dah ada...so, dalam kul 4.00 start wat & ajak adik wat same... actually this is my 1st time nak wat apam...baru jek 2 hari lepas dapat resepi dari blog kuss Saya tgok apam pelangi dia wat mang menggiurkan... Terima kasih pada Kak IlahJy.

Satu adunan dapat bnyk jugak, ngat kan tak larat nak habiskan, rupe nye tak cukup...hehehe.. Rasa nya..mmmmmmphhhh..mang gebu dan sgt lembut!

Saya ada bg jgk pd kak ipar... Nak suh dia rasa & resultnye, dia ckp sedap...& xcukup! ...hehehe (bangga ckit...) Alhamdulillah... Mang sedap sgt lah kalu sape ikut resepi ni... Thanks again tu kak ilahjy...

Jom kita tgok resepi nye...

Bahan:

4 biji telur (saya guna gred A)
2 s/k Ovellet
1 s/k esen vanilla
300 gm Tepung gandum
300gm Gula Halus
250ml Santan pekat
1 s/k baking powder
Pewarna

Cara:

1. Pukul telur, gula & ovellet sampai gebu.
2. Masukkan santan & esen vanilla
3. Masukkan tepung yang diayak bersama baking powder
4. Bahagi kepda 3 tau 2 warna, tunag selapis demi selapis dan kukus 30 min sehingga masak.
5. Siap! Pasti puas hati! Rasa yang gebu dan lembut...


4 comments:

  1. mcm nk dapat anak pompuan je ni..rajin benar memasak..hehe

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah..mang kuar anak pompuan pun....ptt ler rajin bebeno masa tu.tak terlintas la plak. bajet baby boy!

    ReplyDelete
  3. salam...dyain...akak dtg polo nie...nanti polo me back yea....mmg sedap apom pelangi tue..nanti singgah blog akak yea... ini blog akak... http://azumaya75.blogspot.com/

    ReplyDelete
  4. Ok kak..i'll follow u back..!TQ!

    ReplyDelete